יתכן שהביטחון קצת התערער, כמו שטבעי שקורה, כשאנחנו מתמודדים עם מצבים חדשים:
האם מתעוררים בך לפתע ספקות לגבי יכולתך?
אולי כבר דורשים ממך לצלול לתפקיד ולהתחיל להזיז דברים
ואת/ה עוד צריך/ה זמן ללמוד, להסתגל ולבסס את מקומך?
אולי בדיוק להיפך,
חשוב לך להוכיח את עצמך מהר ועוצרים אותך עד שיוכלו לסמוך עליך?
בכל מקרה, הנה כמה דברים שכדאי לך לאמץ כדי לחזק את הביטחון, למקד ולהבהיר את הדרך שלך.
* המאמר מנוסח בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד אך הוא כמובן פונה גם לנשים מנהלות.
1. דמיין את עצמך שנה קדימה בתפקיד, כשכבר ברור לך שהצלחת בו מאוד.
עכשיו כתוב על דף את התאריך בעוד שנה בדיוק ומתחתיו ענה על השאלות הבאות: מהם המדדים להצלחה שלי? מה אכן קרה במציאות שמאפשר לי להגיד/להרגיש שהצלחתי? אילו דברים קידמתי? אילו תוצאות השגתי? על מה אני גאה?
אלו יהיו המטרות שלך. בתחילת הדרך חשוב שיהיה כיוון ברור שבאמצעותו תנהל את תוכנית העבודה שלך ותעשה בקרה ומדידה מתמדת של התוצאות.
ככל שתהיה ספציפי יותר וככל שהמטרה תהיה יותר מדידה כך תהיה ממוקד יותר ומכוון יותר להצלחה בתפקיד. לדוגמה: הצלחתי להעלות את מדדי שימור הלקוחות במחלקה שלי מ 20% ל – 30%. זה כמובן לא סותר את העובדה שבמהלך השנה יתכנו שינויים וייתכן שתצטרך לנסח מחדש, לדייק ולחדד את המטרות פעם נוספת.
2. נגיד שאתה מוזמן להתראיין בעיתון חשוב על תפקידך החדש.
הנה כמה דוגמאות לשאלות שהכתב שואל אותך – מה משמח אותך בתפקיד? באיזו דרך התפקיד מאפשר לך להשפיע ולמה זה חשוב לך? האם אתה מחובר לחזון של החברה? והאם החזון האישי שלך (הערך והתרומה שאתה רוצה להביא לעולם) משתלב בחזונה החברה?
מה תענה לו?
לדוגמה: החזון האישי שלי הוא שבכל מקום בו אני נמצא תהיה סביבי אוירה טובה ומכבדת וזה בא בהלימה לתפקיד שלי – שם אני אמון על שביעות רצון הלקוחות מהשירות שהחברה מעניקה.
אחד המפתחות החשובים להצלחה בתפקיד הוא חיבור ערכי בין החזון האישי שלך לחזון הארגון.
3. כל תפקיד הוא הזדמנות להתפתחות אישית.
חשוב על מקום העבודה החדש שלך כעל מגרש אימונים – בו מתאפשר לך להתמיד באימון וכך לעלות לרמה הבאה שלך כמנהל וכאדם. נסה לחשוב באילו תחומים התפקיד הזה יאפשר לך להתפתח? זה יכול להיות פיתוח מיומנות ספציפית שקודם לא היית חזק בה, איכות מסוימת שאתה רוצה לחזק כמנהל ועוד.
שאלה שתעזור לך לבחון זאת תהיה: איזה מן מנהל אני רוצה להיות? על מה אהיה גאה בעצמי בסוף השנה? מי אני צריך להיות (ברמה ההווייתית) כדי לממש את מטרותיי?
לא פחות חשוב מ -מה תעשה, ואולי אף יותר, זה – מי תהיה ואיזה מנהל יפגשו שותפייך לתפקיד (הכפופים, הממונים, הקולגות). אני מזמינה אותך לקחת דף ולכתוב מה היית רוצה שיאמרו עלייך בנאום הפרידה ממך? לדוגמא: "היה לנו מאד נעים לעבוד איתך. הרגשנו שאתה גם בוס וגם שותף אמיתי. גם יודע להוקיר ולחזק כשמגיע וגם להיות נוקב וישיר כשרצית לעזור לנו להשתפר. היית לנו דוגמא ומופת למנהל ….."
4. לכל מנהל איכויות שונות וייחודיות
אותן תכונות ומיומנויות שעוזרות לו להפיק תוצאות, אך גם חולשות ומגבלות שעשויות לחבל לך בהצלחה.
עשה לך רשימה של כל האיכויות שאתה מביא אתך לארגון, ורשימה נוספת של מגבלותייך, כי כדי להיות מנהל טוב צריך להיות מודע גם לחולשות ולוודא שיהיה מי שישלים אותך.
אל תנסה בהכרח לחזק את המקומות שאתה חלש בהם. לפעמים עדיף שמישהו שזה החוזק שלו יעשה את הדברים ואתה תתמקד באיכויותייך.
כדאי שתתקשר זאת עם שותפייך לתפקיד באופן ישיר כדי שידעו בדיוק במה אתה זקוק להם, לדוגמה: "אני מנהל ישיבות בצורה מאוד קצרה ותכליתית בלי בזבוזי זמן ובסוף כל ישיבה ברור לי מה צריך לעשות הלאה, אבל אני צריך את העזרה שלכם בהפצת סיכום הדברים במייל כי זה יכול להתעכב אצלי כמה ימים". למרות שזה עלול להיתפס בטעות כחולשה, יש במודעות הזו וביכולת לבטא אותה חוזק רב. זה אומר עלייך שאתה בטוח בעצמך, אנושי ולא מתנצל ומבין שהצלחה עושים ביחד.
5. הזכר בהצלחות קודמות שלך מהעבר. אין צורך להמציא כל פעם את הגלגל מחדש.
חשוב על אחד התפקידים שחווית בו סיפוק והגשמה. מה אפשר לך להצליח בו? אילו איכויות הבאת לידי ביטוי? אילו ערכים הבאת קדימה? איזה מנהל היית? איזה מרחב אנושי ואילו תנאים עזרו לך להצליח? מה אתה יכול ללמוד מזה ולשכפל לתפקיד הנוכחי? לדוגמה: "עם כניסתי לתפקיד הקודם חידדתי בכל אחד מהצוותים שלי את נהלי העבודה". אם זה עבד לך בעבר – קרוב לוודאי שזה יצליח גם הפעם.
6. מנהל – תאום ציפיות כבר עשית?
מדהים אותי בכל פעם לקבל תשובה שלילית כשאני שואלת בעל תקפיד חדש האם כבר עשה תאום ציפיות עם שותפיו לתפקיד. מאוד חשוב להגיד להם מה אתה מצפה מהם ולא פחות חשוב, לשאול אותם מה הם מצפים ממך. תאום ציפיות הדדי עשוי לייצר שיתוף פעולה פורה ולמנוע אכזבות ומפחי נפש בהמשך. לפני שאתה מנהל את השיחה, רשום לפניך את התשובות לשאלות הבאות: מה חשוב לך שהוא יקדם? במה היית רוצה שיתמקד? איך אתה רוצה שהוא ידווח לך? מה תהיה מתכונת התקשורת בינכם? איך אתה רוצה שהוא יתנהל מולך ברמה האישית? שתף אותו במטרותייך, בקש ממנו שישתף אותך במטרותיו ובמה שחשוב לו או עזור לו להגדיר את מטרותיו.
תיאום ציפיות צריך לעשות לא רק מול העובדים הכפופים אליך, אלא גם עם מנהליך ועם עמיתיך בארגון.
7. באיזו שעה מתחילה הפגישה שלך?
מנהלים אמורים לעסוק בניהול ולא להיות יצרניים או לעסוק בתפעול או שיווק, הם צריכים לקבל החלטות ולהניע את אנשי הצוות שלהם לעשיה בהתאם ליעדי הארגון. מכיוון שכך – רוב היום שלהם מורכב מפגישות עם בעלי תפקיד אחרים מחוץ ובתוך הארגון.
כאשר ביומן קבועה לך פגישה לשעה 11:00 – מתי באמת היא מתחילה?
אצלי היא מתחילה כבר בשעה 10:00, או מקסימום בשעה 10:30, ולא בגלל זמן נסיעה J אלא בגלל זמן הכנה. אם תעיין בחומר 5 דקות לפני הפגישה – קרוב לוודאי שלא תשיג את מטרתך בפגישה הזאת, יודע למה? – כי אתה בעצמך לא לגמרי סגור על המטרה שלה.
הרשה לי להציע לך דרך להכין את עצמך לכל פגישה – להלן סדרה של שאלות שאם תשאל את עצמך לפני כל פגישה שחשוב לך להפיק בה תוצאות, אתה תהיה בהיר, ממוקד, תשלוט בהתנהלות הפגישה ותהיה מאוד מרוצה מעצמך בסופה:
מהי המטרה/ות שלך ומה היית רוצה להפיק מהפגישה?
מה הערך והתרומה שאתה הולך להביא לפגישה?
איך אתה רוצה שהצד השני יצא מהפגישה?
מי אתה הולך להיות בפגישה? איזה בן אדם יפגשו שותפייך לפגישה?
בחר 5 איכויות של הוויה (לדוגמה: ישיר, נעים, אסרטיבי, מנהיג/מוביל, חומל, אוהב, ממוקד, בהיר, מדויק, יוזם, אפקטיבי, קשוב, רגיש וכד') וליד כל אחת רשום איך אתה הולך להביא אותן לידי ביטוי בפגישה. למשל: ממוקד – אציג את מטרת הפגישה כבר בתחילתה, אשאל שאלות שהכנתי מראש, כשאשים לב שסוטים מהנושא אדאג להחזיר את הפוקוס…
מה עלול למנוע ממך להיות כל זה? זה הזמן לחזות נקודות שבר ולהתכונן אליהן.
ואיך בכל זאת תשמור על מי שבחרת להיות (גם אם זה יקרה)?
מה תהיה מבחינתך תוצאה טובה של הפגישה ומה ימדוד את זה?
לסיכום
אני מקווה שהטיפים שמניתי כאן תרמו לך ויסייעו לך להצליח בתפקידך.
בנוסף, אני מזמינה אותך לשקול את האפשרות לליווי מקצועי שלי, במטרה להבטיח לעצמך כניסה "חלקה" לתפקיד החדש ומקסום ההצלחה בו . יחד עם הליווי שלי תוכל לעשות את הדרך בצורה מהירה, אפקטיבית וממוקדת ולהעלות את סיכויי ההצלחה שלך.
תהליך אימון אתי אורך כשלושה חודשים, ואני מבינה שההחלטה אם להיכנס לתהליך כזה היא משמעותית ומחייבת, ולכן – אני ממליצה לך לקבל ראשית החלטה קטנה יותר:
אנא השאר את פרטייך כאן אני אצור איתך קשר. נשוחח שיחה קצרה בה תספר לי על עצמך, אני אספר לך על הגישה שלי ועל הניסיון שלי ויחד נבחן איך אני יכולה לסייע לך לבסס ולחזק את המנהל שאתה רוצה להיות.
לא משנה מה תהיה בחירתך בסופו של דבר – אני מאחלת לך המון הצלחה.
להשתמע,
שרית
3 תגובות
אסתר אזולאי
מעוניינת לשוחח.
שרית אמיתי
שלום אסתר. מתנצלת שרק עכשיו חוזרת אליך. משום מה פנייתך לא נכנסה למיילים שלי אלא רק למערכת ניהול האתר.
בכל אופן, מוזמנת להתקשר אלי 0544-727207
דוד
ממש מצוין הכל. מאד עזרת לי לסדר את הראש איך לגשת לעבודה חדשה (מנהל מלון עם נסיון).
תודה רבה!
דוד ורטנברג
מנהל מלון רוטשילד 65 של מלונות אטלס החל ממחרתיים 🙂
0523901368
מעוניינת לשוחח.
שלום אסתר. מתנצלת שרק עכשיו חוזרת אליך. משום מה פנייתך לא נכנסה למיילים שלי אלא רק למערכת ניהול האתר.
בכל אופן, מוזמנת להתקשר אלי 0544-727207
ממש מצוין הכל. מאד עזרת לי לסדר את הראש איך לגשת לעבודה חדשה (מנהל מלון עם נסיון).
תודה רבה!
דוד ורטנברג
מנהל מלון רוטשילד 65 של מלונות אטלס החל ממחרתיים 🙂
0523901368