הסיפור השבוע מתאים במיוחד לכל מי שמתחיל עבודה חדשה.
דורית (שם בדוי) מתגוררת בחו"ל עם משפחתה, ומתחילה בעוד חודש תפקיד חדש, במסגרתו היא תקים סניף חדש של חברה ישראלית בחו"ל.
התפקיד עצמו לא זר לה – יש לה כבר הרבה ניסיון בהקמת סניפים חדשים עבור חברות אחרות.
התפקיד עצמו לא זר לה – יש לה כבר הרבה ניסיון בהקמת סניפים חדשים עבור חברות אחרות.
מה שמטריד את דורית, היא מערכת היחסים שהיא תיצור עם המנהל הישיר שלה.
כלקוחה שעברה אתי תהליך אימון לפני כמה שנים, היא ביקשה כמה שיחות אימון ממוקדות, כדי להכין את עצמה לקראת התפקיד החדש וליצור קשר טוב עם הבוס.
מסתבר שבתפקיד האחרון שלה היא לא הסתדרה טוב עם המנהל הישיר, וזה מאד פגע בהנאה שלה מהעבודה. זו גם הסיבה שהיא החליטה להתפטר ולקבל תפקיד דומה בחברה אחרת.
כלקוחה שעברה אתי תהליך אימון לפני כמה שנים, היא ביקשה כמה שיחות אימון ממוקדות, כדי להכין את עצמה לקראת התפקיד החדש וליצור קשר טוב עם הבוס.
מסתבר שבתפקיד האחרון שלה היא לא הסתדרה טוב עם המנהל הישיר, וזה מאד פגע בהנאה שלה מהעבודה. זו גם הסיבה שהיא החליטה להתפטר ולקבל תפקיד דומה בחברה אחרת.
שאלתי את דורית אם בתפקידים קודמים שמילאה היו לה מערכות יחסים טובות עם הבוסים הישירים שלה, והיא נזכרה במנהל הראשון שלה, שאתו הייתה מערכת יחסים מצוינת.
להפתעתה, לפני שביקשתי לשמוע על הבוס הראשון שלה, ביקשתי לשמוע ממנה מי היא הייתה בקשר אתו. וכך היא ענתה
"הייתי טבולה רסה. באתי ללמוד. באתי בלי אגו ועם תאבון אדיר להצלחה".
"הייתי חדורת מוטיבציה. היה לי חשוב להוכיח את עצמי" .
"לא היה לי שום פחד לשאול דברים".
"הייתה לי יראת כבוד אליו, בזכות הידע והניסיון שלו".
רק שיקפתי לה את שאמרה והיא כבר הבינה לבד.
אחרי שסיפרה מי היא הייתה בתפקיד הראשון שלה, שאלתי – "מי הבוס שלך היה, שאת היית כזו?"
"הוא פרגן לי המון על כל הצלחה,
אבל גם נתן לי על הראש הרבה פעמים.
הוא אתגר אותי.
דרש ממני ללמוד דברים חדשים.
היה ביננו קשר אישי, גם אם לא היינו חברים.
הייתה ביננו הרבה תקשורת במהלך היום-
ישבנו קרובים פיסית אחד לשני".
מהר מאד דורית הבינה שיש לה השפעה מאד גדולה על עיצוב מערכת היחסים עם המנהל שלה (גם אם לא השפעה מוחלטת) וכי יש קשר ישיר בין מי שהיא תהיה מולו, לבין איך שהוא יהיה איתה.
היא הייתה מוכנה לקחת אחריות על הקשר.
הצעתי לדורית ליזום פגישה אישית עם המנהל שלה עוד לפני הכניסה לתפקיד, לצורך תאום ציפיות. (עד אז, הייתה ביניהם רק פגישה אחת– בזמן הריאיון לתפקיד).
בדרך כלל נהוג שהאחריות לתאום ציפיות היא על המנהל. הבעיה היא, שהרבה אנשים מתחילים תפקיד ללא תאום ציפיות, בגלל העובדה שרוב המנהלים הפכו להיות מנהלים בלי שום הכשרה ניהולית ואינם יודעים לבצע תאום ציפיות.
האחריות על הצלחת הקשר היא על שני הצדדים, ולכל צד יש 100% אחריות, ולכן גם לעובד יש אחריות לבצע תאום ציפיות.
כשעובד יוזם שיחת תאום ציפיות עם המנהל שלו הוא עשוי לקבל הרבה נקודות זכות מהמנהל, כי היוזמה מעידה על המחויבות שלו להצלחה בתפקיד.
אבל לא מספיק ליזום פגישה – מאד חשוב גם לעשות הכנה לפגישת תאום צפיות!
בפגישה עצמה חשוב לתת לצד השני לומר למה הוא מצפה, ולוודא שהבנתם בדיוק למה כוונתו.
*
ומה יהיה החלק של דורית בשיחת תאום הציפיות?
שאלתי את דורית כמה שאלות, שאני ממליצה לכל אחד ואחת לשאול את עצמו/ה, עם הכניסה לתפקיד חדש:
1. למה את זקוקה כדי להצליח בתפקיד באופן כללי ?
2. למה את זקוקה מהמנהל הישיר שלך כדי להצליח בתפקיד?
3. איך את רוצה/מבקשת שהוא יהיה איתך?
4. מה מבחינתך תיחשב תקשורת טובה בינכם?
5. במידה ותהיה בינכם מחלוקת, איך היית רוצה שתנהלו את הקונפליקט?
אם כך, הזמנתי אותה לומר למנהל מה חשוב לה, גם אם לא ישאל.
שיחה מהסוג הזה יכולה להיות פתיחה טובה לבניית מערכת יחסים אפקטיבית במקום העבודה.
בהמשך יהיה צורך לתחזק את הקשר. ועל כך ארחיב בפוסט הבא…
בהצלחה לדורית ולכל מי שמתחיל תפקיד חדש.
צילום: אורית פלד