הסיפור השבוע מיועד לאנשי מקצוע שכירים שחולמים להיות עצמאיים.
טל הגיעה אלי עם ניסיון של 20 שנים כמטפלת במסגרת ציבורית ולהוטה לצאת לעצמאות. עכשיו, אחרי שהילדים גדלו והיא מרגישה שהיא מיצתה את עצמה במגזר הציבורי היא סוף סוף בשלה לעשות את הצעד המשמעותי הזה.
במעבר הזה של בעל מקצוע משכיר לעצמאי יש מספר צעדים שצריך לעשות במישור המעשי, משלב התכנון ועד ההוצאה לפועל. באופן טבעי הפעולות הללו דורשות ממנה גם מיומנויות חדשות כעצמאית, ומפגישות אותה עם חוסר ביטחון. לכן, צעד כזה כרוך גם בתהליך מנטאלי ורגשי לא פשוט.
מה צריך כדי לעבור את התהליך הזה ברמה המעשית?
בפגישות הראשונות, עשינו יחד את הצעדים הבאים:
- יצרנו חזון לעסק, שחיבר את טל למוטיבציה הפנימית שלה להיות עצמאית.
- גיבשנו פרופיל עסקי, כדי ליצור אצל טל בהירות למי היא פונה ומה היא בעצם מציעה.
- בנינו אסטרטגיה שיווקית ובנינו את המהלכים שטל נדרשת לעשות כדי לשווק את עצמה.
- תרגלנו שיחות עם גורמים לשת"פ ובנינו תבנית/תסריטי שיחה שיאפשרו לה לפנות ולרתום אחרים להפנות אליה.
- תרגלנו שיחות מכירה לקהל היעד וגם כאן יצרנו תסריטי שיחות כולל כל מה שנוגע ליכולת לבקש כסף בנינוחות .
בכל צעד כזה צפים ועולים באופן טבעי גם הפחדים והחששות:
היא חוששת שהיות והיא בחרה נישה חדשה, שבה עדיין אין לה הרבה ניסיון, ישאלו אותה על הניסיון שלה והיא תגמגם…
היא חוששת מכך שיהיה לה קשה לנקוב בתמורה הכספית בשיחות המכירה ושזה אולי יהיה יקר לקהל היעד שלה והיא תחווה התנגדויות ואפילו דחייה.
ואולי בכלל לא יהיה מספיק קהל מהסוג שאליו היא מכוונת…והיא תצטרך לרדת ברמה הכלכלית אליה היא רגילה.
מהו הדבר האחד שצריך לעשות כדי להצליח במעבר מאיש מקצוע שכיר, לעצמאי?
מהניסיון שלי העבודה בתהליך מהסוג הזה הינה בשני כיוונים – גם מהפנים אל החוץ, וגם מהחוץ אל הפנים.
בעבודה שמתחילה מבפנים, אנחנו מבררים את האמונות המגבילות, מפרקים אותן, ואז מאמצים אמונות חדשות מקדמות, שמחזקות את הביטחון ומקרינות אותו כלפי חוץ.
בעבודה שמתחילה 'בחוץ' אנחנו לומדים מיומנויות חדשות, עושים סימולציות ומתרגלים את המיומנויות החדשות. התרגול גורם לנו להרגיש מבפנים יותר בטוחים בעצמנו.
שני התהליכים הללו מתרחשים בו זמנית, והם בונים את הכלים הפנימיים שמאפשרים לקפוץ למים ולהתנסות בצעדים שנדרש לעשות בפעמים הראשונות, כשעוד אין מספיק ביטחון.
המכנה המשותף, שמאפשר לעשות את המעבר הזה בהצלחה, הוא המוכנות להיות במשך תקופת ההרצה בהוויה של "תלמיד/ה" ולשאת את התסכול שנובע מחוסר השליטה וחוסר הידיעה, עד לשלב שבו מרגישים שוב "בעלי בית", והדברים הופכים להיות חלק מארגז הכלים שלנו.
טל היא תקתקנית. במשך כל השנים שאני מאמנת לא נתקלתי במישהי שמתקדמת בקצב כל כך מהיר. התחלנו תהליך רק לפני חודשים ובחודש הבא, אם הכל ילך בע"ה לפי התוכנית, כבר יהיו לה 5 לקוחות ראשונים.
להיות בהוויה של תלמיד/ה
בד"כ טבעו של תהליך למידה שהוא כרוך בשני צעדים קדימה ואחד אחורה, כי הוא באמת מעמת אותנו עם פחדים עמוקים שיש לכולנו בנוגע לאפשרות שניכשל, נידחה, ונתאכזב, בעיקר מעצמנו.
זה דורש לקחת סיכונים ולצאת מאזור הנוחות. לרוב האנשים זה לא פשוט בכלל.
במקרה של טל היא מוכנה "להסתכל לנמר בעיניים" ולהזיז כל מכשול שעומד בדרכה. היא פתוחה ללמוד, מביאה כנות ומשתפת אותי בכל מה שעולה אצלה נוכח התהליך, לטוב ולרע על מנת לקבל תמיכה.
בכל סיכום של שיחת אימון כשאני שואלת אותה "מה את לוקחת מהשיחה?" היא עונה
"אני מבינה שאני צריכה להתאמן על זה".
ואם אתם שואלים אותי, זה כל הסיפור!!!
ללמוד משהו חדש, ואז להתאמן על זה!
המוכנות להסכים להיות חסרי ביטחון, להבין שאלו דברים חדשים ומטבעם של דברים חדשים, אנחנו מרגישים חסרי ביטחון בפעמים הראשונות.
להסכים לפעול יחד עם חוסר הביטחון ולהתאמן על זה עד שזה הופך להיות חלק מאתנו, לוקח זמן וזה דורש תהליך מעבר שבזכותו אנחנו גדלים, מתפתחים וצומחים.
אני מאמינה שהעסק הוא רק התירוץ להפוך להיות האנשים שאנחנו חולמים להיות
טל חולמת לא רק להיות עצמאית, אלא להיות אשת מקצוע מצוינת שתעשה שינוי משמעותי בתחום שבו היא בחרה להיות מומחית. וככל שהחלום חזק יותר, היכולת להתמודד עם כל מה שמביאה הדרך גדולה יותר.
מה החלום שלך?